E primavara! Sa profitam!



Primavara este perioada in care totul renaste. Natura redevine vie, se petrec schimbari spectaculoase: totul infloreste, inverzeste si se insufleteste. Parca e suficient sa scoti nasul pe geam si sa tragi putin aer in piept, sa privesti peisajul si te-ai incarcat cu energie pentru toata ziua. E vremea in care si noi ne simtim mai plini de viata, mai dornici sa facem tot felul de chestii. Si trebuie sa ne ajutam si organismul sa poata sa 'duca' toata aceasta explozie de energie pe care psihicul o simte. Cum? Prin ALIMENTATIE! N-ai cum sa nu treci prin piata in perioada asta si sa nu gasesti ceva pe placul tau. Chiar daca esti un 'carnivor' desavarsit, tot trebuie sa te tenteze sa pui alaturi de friptura suculenta putin spanac proaspat, perpelit putin in tigaie, sau o mana de urzici suculente (Doamne, imi lasa gura apa cand ma gandesc), sau, de ce nu, sa incepi masa cu o ciorbita de loboda la care ai adaugat si o lingura de smantana.
Noi profitam in perioada asta de tot ce ne ofera natura, draga de ea. Iata mai jos cateva dintre cele mai importante alimente pe care le gasesti primavara prin piete si cat de benefice sunt ele pentru organism:

SPANACUL. Spanacul contine mult fier, iar fierul este dusmanul anemiei. Dar, pe langa asta, mai contine si vitaminele A, K si B9, dar si potasiu, acid folic si antioxidanti. Practic, este un cocktail de chestii sanatoase, pe care le putem asimila doar cu ajutorul acestui aliment delicios, as adauga eu. Noua ne place sa il consumam mai mult crud si il intorducem adesea in salate.

URZICILE. O vorba din popor spune ca 'cine consuma urzici in martie o sa fie sanatos tot anul'. Nu stiu daca e chiar asa, dar se pare ca planta miraculoasa (desi extrem de veninoasa la contactul cu pielea) contine provitamina A, care are efect regenerator asupra pielii, vitamine (B2, C si K), dar acizi si uleiuri volatile, care au efect antiinflamator si cicatrizant. Dupa ce reusesti sa treci de partea cea mai dificila (eu recomand folosirea unor manusi de cauciuc), adica curatatul, urzicile sunt chiar usor de gatit, aproape la fel ca si spanacul. Si chiar mai delicioase, daca ma intrebati pe mine.

LOBODA. Proteine, minerale, vitamine. Toate se regasesc in micuta planta rozalie, recunoscuta pentru efectele ei benefice in tratarea bolilor cardiovasculare, sau a celor digestive. Se mai spune despre loboda ca reface functiile rinichilor, actionand ca un agent de curatare a acestor organe si ajutand la eliberarea toxinelor. Deci, inr-un cuvant, DETOX! (ca tot e la mare moda). In plus, loboda mai contine calciu si magneziu, zinc si seleniu. Imi amintesc ca ciorba de loboda a fost mancarea mea preferata din timpul sarcinii - vreo 4 luni am mancat intr-una numai asta. Acum ma bucur, afland cat este de sanatoasa!


STEVIA. Am citit despre ea ca ar fi 'fabrica de vitamine' si ca intinereste organismul. Mie imi place la nebunie stevia, combinata cu o mana de orez. Pentru mine, acesta este gustul primaverii. Mama imi facea asta cand eram mica in fiecare an, primavara, asa ca asociez venirea primaverii cu gustul senzational al mancarii de stevie. Acum incerc sa-i insuflu si eu Renatei aceleasi obiceiuri alimentare, mai ales ca stevia are o functie extrem de interesanta - regleaza nivelul de zahar din sange. Protejeaza ficatul si colonul si previne obezitatea. Ca si spanacul, detoxifica organismul de toate toxinele acumulate peste iarna de organismul nostru.

LEUSTEANUL. Cine isi inchipuie vreo ciorba fara acest ingredient minune? Eu una, nu. Fie ca vorbim de ciorba de perisoare, de cea de loboda, de ciorbita de vacuta sau mai stiu eu de care, parca ciorba nu e ciorba fara leustean. Mie, una, mi se pare ca-i schimba total gustul si o face cu totul si cu totul deosebita. Unde mai pui ca mai contine si vitaminele A, B si C, acizi organici si saruri minerale. Se spune despre el ca ar creste imunitatea, ar ameliora afectiune respiratorii si ar avea si efect antialergic. Iar primavara e perioada numai buna sa incepi sa-l folosesti in alimentatie. Eu mi-am plantat o tufa mica in gradina, ca sa fiu sigura ca nu-mi lipseste. Poti, insa, la fel de bine, sa-l plantezi in ghiveci, pe balcon.

CAPSUNILE. Fier, calciu, magneziu, fibre, antioxidanti, fel de fel de vitamine.... si lista poate sa continue. Capsunile sunt adevarate 'bombe' de sanatate. Si ele intaresc sistemul imunitar, imbunatatesc vederea sau o mentin sanatoasa, stimuleaza producerea de colagen (aviz, doamnelor  - deci previn aparitia ridurilor)  scad nivelul de colesterol din organism si ajuta la mentinerea la nivel normal a presiunii sangelui.


Eu zic ca avem de unde alege. E cate ceva in lista de mai sus pentru orice gust. Si ar fi pacat sa nu profitam de ele. Si inca ceva! Sa le luam din piata, de la taraba, de la un producator local!

Comentarii

Postări populare