Malta - oaza exotică din inima Europei

 Trebuie să recunosc că, atunci când am decis să plecăm în Malta vara asta, am fost destul de sceptică. Nu ştiam mare lucru despre mica insulă, cu excepţia istoriei ei din prisma Cavalerilor Ioaniţi. Îmi părea un fel de mică Italie, dar mai puţin pitorească.
Totuşi, după ce am primit nenumărate recomandări de la colegi şi cunoscuţi, dar şi pentru că cei de la Malta Travel ne-au făcut o ofertă extrem de interesantă, am plecat.
 Încă din momentul în care ne-am urcat în avion am fost impresionaţi de amabilitatea personalului de la bord - toţi maltezi get beget - zâmbitori şi binevoitori. Surpriza cea mare avea însă să vină. De-ndată ce am coborât din avion, un peisaj profund oriental ni s-a aşternut în faţa ochilor. Aveai efectiv impresia că eşti într-o ţară arabă şi nicidecum într-una din Uniunea Europeană. Sol nisipos, vegetaţie exotică şi clădiri de o arhitectură impresionantă.
 Drumul până la hotel mi s-a părut extrem de scurt, cu toate că a durat mai bine de o jumătate de oră, însă, pentru că mi se părea fabulos ce vedeam, am stat cu nasul lipit de geam în admiraţie. Cu toate că întreaga ţară se întinde pe o suprafaţă de 300 şi ceva de kilometri pătraţi, adică e cam de dimensiunea Bucureştiului, există o unitate fantastică arhitecturală, astfel încât ţi se pare că ai călătorit cumva în timp, în urmă cu câteva sute de ani.
 Oraşul în care noi ne-am cazat se numeşte Bugibba. Este situat în nord-vestul insulei, chiar lângă Saint Paul's Bay, una dintre cele mai cosmopolite zone din ţară. Şi să încep cu hotelul - am stat la Dolmen, un hotel de 4 stele în adevăratul sens al cuvântului, atât din punct de vedere al serviciilor, cât şi în ceea ce priveşte mâncarea. Varietatea preparatelor făcea astfel încât să nu ai cum să nu găseşti ceva pe placul tău, toate aliniate într-un bufet suedez imens, "aprovizionat" în permanenţă.
 Activităţi în interiorul hotelului erau nenumărate - club pentru copii cu animatori, 5 piscine, două la malul mării, umplute cu apă sărată, două chiar în curtea hotelului, de dimensiuni diferite şi una interioară, încălzită, cu jacuzzi. Dimineaţa, un instructor de yoga ţinea o oră de asane, într-un peisaj de vis.
 În prima zi, am apucat să vedem puţin din centrul staţiunii în care eram cazaţi. Ne-am plimbat pe faleză, am admirat Mediterana cea limpede şi de-un albastru azuriu, am mâncat la una din terasele din zonă şi am intrat prin magazinele de suverniruri.

Gastronomia malteză este la fel ca şi ţara - un mix de italienesc şi arăbesc. Găseşti peste tot pizza şi paste de tot felul, extrem de bine făcute, tot felul de varietăţi de peşte şi fructe de mare, dar şi salate în stil oriental - cu rodii, grâu bulgur, năut şi nuci.
 Foarte important de ştiut este că, deoarece s-au aflat mult timp sub ocupaţie britanică, toţi maltezii vorbesc engleza. Limba lor este un amestec de arabă, engleză şi italiană şi sună destul de bizar, însă nu am întâlnit pe cineva care să nu ne înţeleagă în engleză.
A doua zi, am mers într-una din excursiile oferite de cei de la agenţie. Am vizitat Popeye's Village, un parc acvatic de distracţii care se încadra perfect în peisajul rustic, cu bărcuţe şi căsuţe pescăreşti, situat într-un golf în care apa era senzaţională. De aici, am făcut plajă la Golden Bay. Este una dintre cele 3 plaje cu nisip ale Maltei - în rest, în marea majoritate, intrarea în mare se face pe scări special amenajate, de pe zone stâncoase.
Auzisem multe lucruri despre Valleta, capitala insulei. Însă până nu am ajuns acolo, nu mi-am dat seama cât mister ascunde. Oraşul a fost fondat în 1566 şi a fost condus de Cavalerii Maltezi. De altfel, numele i-a fost dat după întemeietorul lui, Marele Maestru Jean de la Valetta.
 Aerul care domină este unul greu de descris în cuvinte, te aştepţi ca în orice moment, dintr-una dintre clădirile nisipii să iasă un cavaler care să te întâmpine. Maltezii au reuşit să-şi conserve într-un mod admirabil patrimoniul, aşa că nu e de mirare că oraşul a fost numit Capitala Europeană UNESCO în 2018. Iar dovadă că se mândresc cu asta nevoie mare, dar şi că au un respect deosebit pentru cei care le trec pragul stă faptul că, deşi majoritatea clădirilor arată impecabil, multe sunt în această perioadă într-un fel de ...renovare. De ştiut că în Valetta nu trebuie să rataţi "Upper Barrakka Gardens", fortul San Angelo, Muzeul de Artă, biserica Sfântul Francis din Assisi, Valetta Waterfront, sau biserica Sfântului Paul.

Un alt loc de poveste am găsit în Gozo. A doua insulă ca mărime din Arhipelagul Maltez, locuită şi înţesată de istorie. Are o suprafaţă de 67 de kilometri pătraţi, 30.000 de locuitori şi era, până de curând, gazda celebrei Ferestre Albastre care s-a prăbuşit în urmă cu două luni. Însă locul a rămas unul foarte interesant. 
 Capitala insulei este Victoria,o cetate impresionantă prin arhitectură, cu străduţe înguste şi case răcoroase. Un lucru ce mi s-a părut că dă o notă de originalitate locului este că maltezii sunt un popor extrem de credincios. Aproape la fiecare casă vezi aşezată statuia unui sfânt, iar la fiecare intersecţie mare, o altă statuie reprezentativă pentru creştinism. Aspectul acesta l-am întâlnit atât în Gozo cât şi în Malta. Tot pe mica insulă se află şi biserica Ta'Pinu, un loc despre care se spune că ar fi făcător de minuni. În interior există mărturiile a numeroşi oameni care fie s-au vindecat de anumite boli, fie li s-au împlinit dorinţele, fie au scăpat de un necazuri.
 
La nici 15 minute de mers pe apă, se afla insula Comino. A treia ca mărime din arhipelag. Are numai 2 kilometri pătraţi şi doar 3!!! locuitori - un cuplu care a deschis un mic hotel şi un poliţist. Aici am descoperit minunata Lagună Albastră - un colţ de paradis, pe care vă las să-l descoperiţi în imagini.




Totuşi, nu ai vizitat cu adevărat Malta dacă nu ai ajuns la Mdina. Cetatea este vechea capitală a insulei.

 Este situat chiar în centrul Maltei, un oraş medieval, despre care se spune că a fost locul în care a locuit Apostolul Pavel, care ar fi adus aici creştinismul după ce a naufragiat pe insulă.
 
 Cea mai înaltă construcţie din Malta este însă Rotonda. O biserică impresionantă romano-catolică, cu a treia cea mai mare cupolă din LUME! 
 Şi nu e tot! În interior se află un obuz. Perfect conservat, care ar fi lovit asezământul în timpul celui de-al doilea Război Mondial, chiar în timpul slujbei şi care nu a explodat! Maltezii au considerat asta un miracol.
 Trebuie să mai ştiţi că Malta mi s-a părut un loc minunat de vacanţă în familie. Copiilor li se acordă o atenţie importantă peste tot, există spaţii de joacă, locuri special create pentru ei, aşa că nu au cum să se plictisească. Iar unul dintre aceste locuri a fost şi Aquarium-ul maltez, unde Renata a fost fascinată.
Pe scurt, cam aşa a arătat vacanţa noastră minunată. Nu am avut timp să ne plictisim, am îmbinat relaxarea cu turismul istoric şi ne-am bucurat ochii cu privelişti de vis. Cred că ne vom întoarce curând! Mai sunt multe de făcut în Malta!

Comentarii

Postări populare